"Ny hjemmeside på minutter" - Nei, takk

'Ny hjemmeside på minutter' - Nei, takk
"... som å bruke Word", "Så enkelt at selv en pappa kan bruke det", etc. Joda, vi har skjønt det :)

Du har kanskje sett reklamene som lover en ny nettside på kanskje 3 eller 5 minutter. Jeg skjønner hva de mener, men det viser at de har misforstått hva en nettside er for noe. De aller fleste nettsted består først og fremst av innhold, ikke bare en designmal.

Jeg fikk en slik søppel-e-post i dag: "Nettside på 5 minutter!". Jeg slettet den med én gang, og meldte meg av en liste jeg aldri har meldt meg på. Men så begynte jeg å tenke litt. Tidligere anså også jeg nettsiden som levert når designet var på plass, og kunden kunne begynne å legge inn innholdet. Heldigvis har det rent mye vann i havet siden den gang, og det kan være fint å dele litt av det en har lært.

Litt av poenget mitt står allerede i ingressen over her. Ettersom de aller fleste nettsted først og fremst består av innhold, så er det der en må begynne når en skal lage en ny nettside. Og da mer enn bare en mer eller mindre gjennomarbeidet menystruktur. Det er mange spørsmål som bør besvares, og helst i samarbeid med noen som vet hva de driver med. Hva skal være på forsiden? Skal det være noen aksjonspunkter? Hva skal disse være? Skal tekstene være korte, utfyllende eller kanskje begge deler? Hvilke bilder skal vi bruke? Hvilke besøkende skal prioriteres? Hvilke søkeord bør en finne oss under? Hvordan skal vi måle besøkendes trafikk og klikk? Og mange andre spørsmål.

Jeg synes fjellvettreglene passer godt inn her: "Lytt til erfarne folk", "Legg ikke ut på langtur uten trening", "Gå ikke alene"...

 

 

Snakk gjerne med noen av forhandlerne våre dersom du ønsker gode råd.